Nieuws

Big data – CIU

Finance professional transformeert naar analist

Het analytisch vermogen is de belangrijkste vaardigheid die de finance professional moet ontwikkelen om in de toekomst toegevoegde waarde te hebben. Dat is de mening van 32 procent van de cfo’s en finance professionals. Zij vinden het beheren van relaties of servicegerichtheid van minder belang, toont onderzoek aan.

Analytisch vermogen staat bovenaan wat hen betreft, blijkt uit de FinTech Barometer. Onguard voerde dit onderzoek voor het eerst uit, samen met onderzoeksbureau MarktEffect. 89 cfo’s, 148 financieel managers en 72 financieel medewerkers afkomstig uit verschillende branches, gaven hun mening. Onguard doet aan innovatieve oplossingen op het gebied van order to cash.

Aanpassingsvermogen is belangrijk

Ook beschouwt 21 procent het aanpassingsvermogen als belangrijke vaardigheid. Relatiebeheer en leiderschapskwaliteiten delen de derde plek (dertien procent). In het onderzoek geeft twaalf procent van de ondervraagde cfo’s aan dat zij leren programmeren  zelfs belangrijker vinden dan de ontwikkeling van servicegerichtheid (acht procent).

De ontwikkelingen op het gebied van nieuwe technologieën en het verkrijgen en opslaan van data gaan hard. 57 procent van de finance professionals verwacht zelfs dat financiële dienstverleners over tien jaar zijn getransformeerd tot IT-bedrijven.

De beschikbaarheid en het gebruik van data is voor bedrijven belangrijk. Bij 95 procent speelt data namelijk een rol. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 41 procent van de finance professionals denkt dat ‘big data’ de meeste invloed gaat hebben binnen de branche. Deze aspecten zijn de mogelijke verklaring waarom cfo’s en andere finance professionals vermoeden dat ze in de toekomst met name vaardigheden moeten ontwikkelen op het gebied van analyseren.

Platformen die veel data opleveren

Cto Marieke Saeij bij Onguard, onderstreept het belang van deze vaardigheden. Volgens haar werken steeds meer bedrijven samen met partners om continu meer waarde te leveren voor klanten. Daardoor ontstaan er platformen die veel extra data opleveren, op basis waarvan bedrijven beslissingen kunnen nemen.

‘Daarnaast is het voor de finance professionals die dagelijks in contact staan met klanten, belangrijk om deze data te kunnen analyseren en zo extra service te verlenen.’ Finance professionals weten door data bijvoorbeeld via welk kanaal de klant het liefst communiceert en hoe hij zijn facturen wil betalen. ‘Zo zorgt data-analyse door een finance professional voor veel toegevoegde waarde binnen organisaties.’

Bron: cmweb.nl