In gesprek met …Ingeborg Opschoor-Bergen
Ingeborg Opschoor-Bergen is als trainer en coach gespecialiseerd in oplossingsgericht werken. Met Rotterdamse nuchterheid en humor helpt ze mensen om zich te ontwikkelen en focust daarbij op wat ze wél kunnen. Op een warme namiddag vertelt Ingeborg via de telefoon waarom ze zo’n fan is van oplossingsgericht werken.
Ingeborg, wat drijft jou in je werk als trainer/coach?
Ik word er blij van om mensen te inspireren én om een eindje met ze mee te lopen, zodat ze kunnen doen wat ze willen doen.
Voor CIU verzorg je twee workshops: motiverende gespreksvoering en oplossingsgericht werken. Wat kunnen we van die workshops verwachten?
Bij motiverende gespreksvoering leer ik je hoe je mensen kunt motiveren om mee te gaan in een verandering. Mensen sturen vaak in een gesprek zonder dat ze dat weten en dat roept weerstand op. Want mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd willen worden. Als je als leidinggevende tegen een werknemer zegt: ‘Ik wil dat je voortaan je digitale agenda gebruikt in plaats van je papieren agenda want dat kan echt niet meer’, dan wil een werknemer dat niet. In de workshop leer je gesprekstechnieken om die ander na te laten denken over wat die verandering hem kan opleveren. Zodat die vanuit intrinsieke motivatie zegt: ‘Dit wil ik’.
En bij oplossingsgericht werken?
Daarbij gaat het erom niet terug te kijken naar waar het mis is gegaan, maar te kijken naar waar het wel goed gaat. Je hoeft namelijk de oorzaak van een probleem niet te kennen om stappen te kunnen zetten. Kijk naar je successen, hoe zijn die bereikt, wie heeft toen wat gedaan? Ik ken een mooi voorbeeld van een hotelketen die tegen faillissement aanzat. In plaats van dat het MT op zoek ging naar waar het fout was gegaan, hebben ze met een aantal werknemers een hotel bezocht waar het heel goed ging. Daardoor raakte iedereen zo geïnspireerd dat ze in no time hun eigen hotel ook weer op de rails konden zetten.
Waarom ben je zo’n fan van oplossingsgericht werken?
De methode geeft hoop, optimisme en meer geloof in jezelf om verder te kunnen. Het uitgangspunt is dat de competentie er in zit en dat je je daarop moet richten. De grondlegger Steve de Shazer formuleert het zo: ‘Praten over problemen creëert problemen, praten over oplossingen creëert oplossingen.
Voor wie zijn de workshops bedoeld?
Voor iedereen die met anderen samenwerkt en met minder moeite meer wil bereiken. Zoals het vergroten van motivatie en het verbeteren van de samenwerking. Denk aan leidinggevenden, werkbegeleiders, salesmensen, maar eigenlijk is het voor iedereen want beide workshops gaan over het omgaan met mensen.
Wat is de leukste reactie die je hebt gekregen op je workshops?
Laatst zei iemand na afloop van een workshop oplossingsgericht werken: ‘Ik heb nooit zin in dit soort trainingen en zit altijd te bedenken wat voor negatiefs ik erover kan zeggen. Bij deze workshop kan ik niets negatiefs bedenken en ik heb zin om aan de slag te gaan.’
Wie zou jij graag een keer in je klas willen hebben en waarom?
Louis van Gaal. Als journalisten hem een vraag stellen die hij stom vindt, dan kapt hij die meteen af. Hij zei een keer: ‘Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?’ Dat nodigt natuurlijk niet uit om een volgende vraag te stellen. Als hij zo’n journalist positiever zou benaderen, bijvoorbeeld door te zeggen: ‘Dapper dat je deze vraag stelt, alleen snap ik hem niet helemaal, kan je hem toelichten?’, dan zou er een mooi gesprek kunnen ontstaan.
Ben jijzelf altijd motiverend en oplossingsgericht bezig?
Mmm, niet altijd hoor. Ik betrap mezelf er ook wel eens op dat ik te lang bij een probleem blijf stilstaan. Overigens mag dat ook. Soms moet je iemand laten klagen. De methodes zijn niet alleen maar hippieachtig in de zin dat alles leuk is en positief. Er is ook aandacht en erkenning voor problemen en verdriet, want pas als er erkenning is geweest kan je verder. Maar, als je vaker met een roze bril kijkt, merk je dat het werkt en als iets werkt, ga je er meer van doen.
Nieuwsgierig naar Ingeborgs positieve aanpak, schrijf je dan in voor de workshop motiverende gespreksvoering en/of oplossingsgericht werken