Regelmatig gaan we in gesprek met onze docenten. Voor de variatie spreken we deze keer met een opdrachtgever:
Antoinette Dijkhuizen
Antoinette is oprichter van 4you accountancy, een bedrijf dat met een divers team van twintig mensen hulp en advies biedt rondom het werk van accountants. Sinds corona is Antoinette gestopt met de uitvoerende taken bij 4you. Nu houdt ze zich vooral bezig met organisatieontwikkeling en speciale vraagstukken. Op de sfeervolle zolder van een oud schoolgebouw in Delft vertelt zij waarom ze het zo belangrijk vindt om in haar mensen te investeren.
Wat drijft jou in je werk?
Het hebben en creëren van een mooi leven en dat wil ik ook voor anderen. Aangezien ik vroeger regelmatig tienen haalde voor boekhouden, wiskunde en economie, ontkwam ik er niet aan om in de accountancy terecht te komen en daar geniet ik nog steeds iedere dag van. Ik vind het prachtig om bij ondernemers in de keuken te kijken; van kleine ondernemers die hun broek moeten ophouden en vooral bevestiging bij ons zoeken tot de grote bekende spelers aan wie we telkens moeten bewijzen wat we in onze mars hebben.
4you investeert veel in zijn personeel. Waarom vind je dat zo belangrijk?
Omdat 4you niets is zonder zijn mensen. Als je als organisatie wil groeien, moet je ook je personeel laten groeien. We krijgen te maken met steeds andere vraagstukken, je mensen moeten daar tegen bestand zijn. Je moet er voor zorgen dat je mensen goed toegerust zijn, want stress krijg je niet alleen door teveel taken, maar ook door taken die je zelf niet kunt oplossen. Bovendien vind ik het geweldig om te zien als mensen boven zichzelf uitstijgen en hun grenzen verleggen waardoor ze een ontwikkeling doormaken.
Hoe investeer jij in je mensen?
We hebben een intern opleidingsprogramma opgezet met de naam Groei. Accountants zijn over het algemeen goed in structuur en procescontrole, maar minder op de hoogte van psychologie en communicatie, terwijl dat net zo goed belangrijk is in ons vak.
Waar komt Creating Insights om de hoek kijken?
Groei doen we samen met Caroline van Creating Insights. Een hele fijne samenwerking. Ik ben goed in accountancy, zij is goed in training en ontwikkeling. Daarnaast heeft ze een mooi netwerk, begrijpt ze wat ik bedoel en waar ik met mijn bedrijf naartoe wil. We hebben de afspraak om voor langere tijd samen te werken, want al houd ik van innovatie ik ben ook trouw, zo ga ik bijvoorbeeld al vanaf mijn 17e naar dezelfde kapper.
Welke trainingen zijn je bijgebleven?
Henk Langedijk gaf een seminar over externe verslaglegging. Dat vak is ontzettend saai, maar Henk maakte het met zijn humor zo leuk dat we allemaal aan zijn lippen hingen.
Pitchen en presenteren vond ik ook bijzonder. Voor accountants die gewend zijn achter hun scherm te zitten is presenteren vaak best moeilijk. Maar doordat de trainster Martine zichzelf ook kwetsbaar opstelde en vertelde over haar onzekerheden kreeg ze iedereen mee. En dan blijkt een stille werknemer die altijd bezig is, opeens heel ontspannen een sterk verhaal te kunnen vertellen.
Je hebt een aantal blogs geschreven waarin muziek een rol speelt. Wat heb je daarmee?
Eerlijk gezegd weet ik weinig van muziek, maar muziek haakt aan mijn motto ‘mooi leven.’ Dat gaat niet over cijfertjes mooi op een rij zetten, dat gaat over voelen, leven en genieten en dat beleef je ook in muziek. Schitterend hoe artiesten als Tina Turner en Freddy Mercury hun levensverhaal in liedjes kunnen vatten en daar zoveel mensen mee weten te raken.
Waar wil je heen met dit team?
Groeien. Met een ander bedrijf ValidVision zijn we mooie tools aan het ontwikkelen om de accountancy te vernieuwen voor de toekomst. Ik wil het weer een mooi sexy beroep maken, want nu heeft het een wat stoffig imago.
Wie zou jij graag voor een training uitnodigen?
Floortje Dessing zou ik willen uitnodigen voor een seminar over duurzaamheid. De groei van 4you zit hem voor mij ook in bewustwording op dat vlak. Mijn team zou na afloop van zo’n seminar tot in de vezels moeten voelen wat duurzaamheid betekent.
Geschreven door Manon Duintjer.
Nieuwsgiering naar de aanpak van Creating Insights, neem dan contact op!