In gesprek met Martijn Molenaar….
Vanaf januari gaan we in gesprek met onze docenten. Wie zijn ze? Waarom geven ze les? En vooral: wat maakt hun vakgebied nou zo interessant?
Dit keer spreken we docent Martijn Molenaar. Martijn speelt cricket, zit in een leesclub en heeft al meer dan 250 keer een Lean Sigma Six training gegeven. In zijn woonplaats Leiden vertelt hij onder het genot van koffie, jus en tosti’s waarom hij zo enthousiast is over deze methode.
Martijn, wat drijft jou in je werk als trainer?
Vroeger wilde ik vooral laten zien hoe slim ik was, maar de ervaring heeft me geleerd dat mensen daar niet op zitten te wachten. Als trainer wil ik mensen tot steun zijn en ze stimuleren om zelf oplossingen te ontdekken. Daarvoor bied ik structuur en reik ik middelen aan.
Ik heb er zelf een hekel aan als me gezegd wordt wat ik moet doen en daarin ben ik niet de enige. Daarom moedig ik deelnemers altijd aan om invloed te krijgen op hun eigen werk.
Je verzorgt bij Creating Insights de Orange Belt Lean Sigma Six training. Wat gaat er schuil achter die mysterieuze naam?
Lean Sigma Six is een samenvoeging van methodes die hun oorsprong hebben in de Japanse en Amerikaanse auto-industrie en er op gericht zijn om processen te
verbeteren. De kerngedachte van Lean is dat medewerkers van een bedrijf of organisatie ‘het recht hebben om te excelleren’. Daarvoor is het van belang dat ze zelf de productielijn snappen en kijken waar het beter kan: wat belemmert hen om te excelleren en hoe kunnen ze dat oplossen? Six Sigma deelt dat proces op in een aantal stappen die bijdragen aan de verbetering. En, Orange Belt betekent dat het een introductietraining is.
Klinkt interessant. Kun je een voorbeeld geven?
Een trainster van het UWV gaf vijftien verschillende trainingen om mensen aan het werk te krijgen. Per training moesten de deelnemers een ander formulier invullen. Daardoor was deze trainster iedere ochtend een uur bezig om de bijpassende formulieren bij elkaar te zoeken.
Tijdens de Lean training stelde ze zichzelf als doel om dat terug te brengen naar vijf minuten. Ze maakte een plan en doorliep een aantal stappen. Zo onderzocht ze wat de dagvoorraad van die formulieren voor haar afdeling was. Vervolgens legde ze de verschillende formulieren in verschillende bakjes en om de zoveel formulieren stopte ze er een oranje papier tussen met daarop de tekst: ‘wil je deze aan de secretaresse geven?’ De secretaresse kreeg een bakje op haar bureau waar de trainers de oranje papiertjes in konden leggen. Iedere middag om 15.00 bekeek de secretaresse haar bakje en wist dan precies hoeveel ze van ieder formulier moest afdrukken voor de volgende dag.
Na dit proces had de trainster nog maar twee minuten nodig om de formulieren bij elkaar te zoeken. Maar de grootste winst lag bij de secretaresse, want die had geen boze en geïrriteerde trainers meer aan haar bureau. Dat is het charmante van Lean: de oplossingen zijn altijd heel simpel.
Kan iedereen deze training volgen?
Ja, iedereen die graag een start wil maken met het verbeteren van zijn/haar werkprocessen. Opleidingsniveau is niet relevant, een oprechte wil om dingen slimmer aan te pakken wel.
Wat kunnen mensen verwachten?
Ik ontwerp mijn trainingen zo dat ik ze zelf zou willen volgen. Dat betekent niet teveel doceren, veel afwisseling en een hoop lol. Ik wil deelnemers vooral stimuleren om zelf te kijken waar verbetering nodig is. Dus ik vraag van tevoren: ‘kijk in je eigen praktijk waar jij je aan ergert’. Dan ga je tijdens de training samen met anderen iets ondernemen om de ergernis op te lossen of in ieder geval te minimaliseren.
Hoe ziet zo’n training er concreet uit?
De eerste dag ga je eendjes vouwen van papier. Aan de hand van dat spelletje leg ik een en ander uit over de technieken en kijken we hoe we het spel en het samenwerken kunnen verbeteren. De tweede dag ga je een poster maken waarop je schrijft wat je probleem is, in welke situatie je uiteindelijk terecht wilt komen en met wie je daaraan wilt werken.
Tijdens de training bereid je in een groepje theorie voor en presenteert dat aan de groep in de vorm van een liedje, gedicht, spelletje of wat jouw creativiteit je ook maar ingeeft. Je komt na vijf weken terug met een presentatie waarin je vertelt wat je hebt bereikt en wat je hebt geleerd.
Wanneer is voor jou een training geslaagd?
De deelnemers zijn geslaagd als ze één ding (hoe klein of groot ook) hebben veranderd en de andere mensen in het proces daarvan weten, als ze minimaal met één methode of techniek hebben gewerkt én als ze klaar zijn vóór de deadline. Ik word blij, wanneer ik zie dat mensen trots zijn op wat ze hebben gedaan en het vertrouwen hebben gevonden om zelf aan de slag te gaan.
Welk proces kan bij jou thuis verbeterd?
Onze keuken is niet handig ingericht. De thee ligt bijvoorbeeld in een laag laatje, waardoor ik iedere keer moet bukken wanneer ik thee wil zetten. Bovendien gebruiken we thee die los in het builtje zit, dus als ik een zakje pak valt de helft altijd in die la.
Wat is een belangrijke les die je hebt geleerd?
Dan kom ik weer bij mijn keuken. Mijn vrouw heeft ook eens een Lean Sigma Six training gevolgd en toen ik de dag daarna thuiskwam had ze de hele keuken gereorganiseerd, inclusief de theezakjes. Ik had blij moeten zijn, maar ik vond het vooral irritant. Waarom? Ze had een belangrijk component van Lean gemist, namelijk het samenwerken. Niets is zo vervelend als wanneer iemand zonder overleg voor jou gaat reorganiseren. Vandaar dat samenwerken een belangrijk onderdeel is van mijn trainingen.
Enthousiast geworden? Er zijn nog een paar plekjes voor de Orange Belt Lean Six Sigma op 26 oktober & 9 november.
Volgende maand interviewen we weer een docent! Volg ons om niks te missen. Benieuwd naar onze trainingen? Klik hier
Geschreven door Manon Duintjer