Cecile werkt als coach, trainer en haptotherapeut. Voor Creating Insights geeft ze vitaliteitsworkshops en DISC/drijfveren trainingen. Aangezien onze woonplaatsen een flink eind uit elkaar liggen spreken we elkaar telefonisch. Terwijl Cecile met oortjes in een ommetje maakt, legt ze uit hoe de DISC/drijfveren analyse kan bijdragen aan een betere samenwerking in teams.
Cecile, wat zijn jouw drijfveren in je werk?
Nieuwsgierigheid en verwondering zijn voor mij de basis. Mijn fascinatie zit vooral in de connectie tussen lichaam en geest en de invloed hiervan op iemands denken, voelen en handelen. Waarom doet iemand wat ie doet en wat is de kwaliteit daarvan?
Voor Creating Insights verzorg je de training DISC/drijfveren. Wat is dat precies?
DISC gaat over communicatiestijlen en gedragsvoorkeuren. Over hoe mensen zich uiten en hoe ze de wereld om zich heen ervaren en erop reageren. Bij drijfveren gaat het over waarom mensen doen wat ze doen. Die twee kun je in mijn ogen niet los van elkaar zien. DISC gaat over de bovenstroom, de drijfveren over de onderstroom.
Er is toch ook iets met kleuren?
Jazeker. In de DISC analyse heb je vier posities, gedragsvoorkeuren, die met een kleur worden aangegeven. Even kort door de bocht: rood is doel- en resultaatgericht, groen is geduldig en houdt van hechte relaties, blauw is feitelijk en analyserend en geel is energiek en denkt out of the box. Door je bewust te worden van die verschillende posities, krijg je meer begrip voor elkaar en oog voor elkaars kwaliteiten.
Klinkt ook een beetje als hokjesdenken?
Nee! Ik houd er juist helemaal niet van om mensen in een hokje te duwen. Niemand is volledig groen. Ook per situatie kan het verschillen, iemand kan thuis roder zijn dan op het werk of omgekeerd en per levensfase verschuift er ook wel eens iets.
DISC is voor mij vooral een ingang tot gesprek, geen vaststaande methode die bepaalt ‘je bent dit en blijft altijd dit’. Maar, de meeste mensen hebben wel een dominante kleur (of kleuren). Door verschillen tussen de posities kun je op communicatie issues stuiten, maar als je je daarvan bewust bent kun je die verbeteren.
Kun je een voorbeeld geven?
Ik heb laatst voor Creating Insights een team in de zorg gecoacht. Het hele team was groen, dus hield van voorspelbaarheid en stabiliteit, de manager was rood en wilde verandering. Op zich goed dat er een rode energie bijkwam, maar het was voor hem moeilijk om het team mee te krijgen, want dat was vooral bezig met de vraag ‘wat doet de verandering met de patiënten?’ We hebben de verschillen inzichtelijk gemaakt en besproken, maar die bleken best lastig te overbruggen. We zijn toen gaan kijken wie er in het team toch een beetje rood hadden en wat er nodig was om het rode gedrag bij hen te stimuleren.
Hoe ziet de DISC/drijfveren training er concreet uit?
De training bestaat uit een paar dagdelen. Van tevoren krijgen de deelnemers vragenlijsten gestuurd voor een persoonlijke analyse. Die vragenlijsten worden geanalyseerd en daar krijgen de deelnemers een uitvoerig rapport van zodat ze goed voorbereid de training ingaan. Ze weten bij aanvang dus al welke kleur bij hen dominant is en welke drijfveer het belangrijkste is.
Als de training begint, leg ik eerst het model uit en vertel hoe je dat kunt gebruiken in je dagelijkse werkpraktijk. Na de theorie vraag ik aan de deelnemers of ze hun profielen herkennen en wat ze tegenkomen op de werkvloer. Dan komen de verhalen los en hebben we een ingang om de dynamieken in de groep te bespreken. Bij de drijfveren doe ik hetzelfde. Dat zijn er zes. Je hebt bijvoorbeeld een ideële drijfveer, die een gedachtegoed nastreeft en je hebt een zakelijke drijfveer, die voor de winst gaat.
Wat hebben deelnemers aan het eind van de training geleerd?
Ze zijn zich bewust van de verschillende posities en de daarbij behorende kwaliteiten. Ze weten hoe ze gebruik kunnen maken van die kwaliteiten in plaats van er last van te hebben. Iemand met een geel profiel kan bijvoorbeeld bij het schrijven van een rapport iemand met een blauw profiel vragen de puntjes op de ‘i’ te zetten.
Waarom zou een bedrijf of een organisatie kiezen voor een DISC en drijfveren training van Creating Insights?
Het is een toegankelijk model om meer inzicht in de onderlinge verhoudingen van een team te krijgen. Medewerkers leren elkaar op een andere manier kennen, ze leren effectiever te communiceren en daardoor ook beter samen te werken.
Voor wie is de training bedoeld?
Voor alle branches, alle soorten bedrijven en organisaties en alle soorten teams. Wel vind ik het belangrijk dat de teamleider ook meedoet. Het is enorm nuttig voor een leidinggevende om te zien wat medewerkers aanzet of wat weerstand oproept en dat geldt omgekeerd natuurlijk ook.
Wat is de leukste reactie die je bij een Creating Insights training hebt gehad?
Ik hoorde een keer: ‘De trainer was opener dan ik verwacht had.’ Daar werd ik nieuwsgierig van, want welk beeld heeft iemand dan van een trainer? Maar het klopt: ik ben heel open, plak geen labels, ik ben vooral op interactie gericht en weinig aan het zenden.
Welke kleuren zijn bij jou dominant?
Groen en geel.
Hoe communiceer jij met bijvoorbeeld rood of blauw?
Als ik een leuk idee heb, kan ik hier uitgebreid en vol enthousiasme over vertellen, maar ik weet dat zoiets bij iemand met een rood profiel niet altijd werkt, dus dan houd ik het kort en bondig en zeg ik: ‘dit of dat heb ik van jou nodig’. Bij iemand met een blauw profiel onderbouw ik mijn verhaal meer met feiten. Of, ik zoek naar een gemeenschappelijke drijfveer. Bij mij is de esthetische drijfveer heel belangrijk, die gaat onder meer over zelfontwikkeling en is gericht op sfeer. Rood en blauw matchen dan wat minder met mij qua DISC profiel, maar wellicht kunnen we elkaar vinden op dezelfde drijfveer.
Nieuwsgierig naar de aanpak van Creating Insights, vraag dan een training DISC/drijfveren aan!