Storytelling: presenteren, inspireren en motiveren

Met een verhaal laat je opdrachtgevers en de mensen met wie je (tijdelijk) samenwerkt zien wat je doet, hoe je het doet en waarom je het doet. Bovendien zal je merken dat als jij jouw verhaal vertelt, anderen hun verhaal ook aan jou vertellen en dat zorgt voor begrip en verbinding.

Storytelling: presenteren, inspireren en motiveren

‘Bij Piramideschrijven kregen we de boodschap zo snel mogelijk tot de kern te komen en bij Storytelling gaat het er juist om een verhaal op te bouwen. Voor welke methode moet ik nu kiezen als financial consultant?’

Hard versus soft

De workshop ‘Hoe presenteer ik mezelf met Storytelling’ is in volle gang, als een van de deelnemers mij vanaf het Zoomscherm deze vraag stelt. Even ben ik stil. Het is een goeie vraag , maar geen vraag waarop ik had gerekend. Toch is het antwoord niet heel ingewikkeld. Zoals zo vaak in het leven is het geen kwestie van ‘of/of’, maar van ‘en/en’. Beide methoden zijn bruikbaar, afhankelijk van je doel en je doelgroep. Ben je al bezig met een opdracht en gaat het erom inhoudelijke informatie kort en bondig over te brengen, dan is Piramideschrijven uitstekend geschikt. Gaat het erom jezelf te presenteren aan een potentiele opdrachtgever of om tijdens een opdracht iemand te motiveren in het proces, dan kan Storytelling zinvol zijn.

‘Dus Piramideschrijven voor de hard skills en Storytelling voor de soft skills?’ vat een deelneemster boven in mijn scherm samen. Ik had het niet beter kunnen formuleren.

Begrip en verbinding

Goed soft skills dus, hoe kan een verhaal jou daarbij helpen? Om te beginnen is een verhaal makkelijk te onthouden, het laat zich makkelijk doorvertellen, het inspireert én een verhaal geeft inzicht in jouw drijfveren. Met een verhaal laat je opdrachtgevers en de mensen met wie je (tijdelijk) samenwerkt zien wat je doet, hoe je het doet en waarom je het doet. Bovendien zal je merken dat als jij jouw verhaal vertelt, anderen hun verhaal ook aan jou vertellen en dat zorgt voor begrip en verbinding. Handig, als je op steeds wisselende werkplekken met verschillende mensen werkt. Overigens gaat het hierbij niet per se om grote en meeslepende verhalen à la de Ilias en de Odyssee, kort en dichtbij huis is ook goed, als je verhaal maar waarachtig is en je er iets van jezelf mee blootgeeft.

Stoere verhalen

Met de billen bloot is natuurlijk eng. Weerstand, uitstelgedrag en blokkades liggen altijd op de loer. Maar als je die hobbel eenmaal genomen hebt, is ‘the sky the limit’. Zo vertelde een deelnemer aan de workshop over een angstaanjagend verdwaalmoment in de bush van Australië, waarmee hij zijn praktisch inzicht en doorzettingsvermogen illustreerde. Een ander beschreef een ervaring in de sportschool waaruit bleek hoe graag hij mensen een zetje in de goede richting geeft zonder zich op te dringen en een derde deelneemster verhaalde ontroerend en herkenbaar over de zoektocht naar rust in haar leven. Bepaald geen softe stories, die ik niet snel zal vergeten en die allemaal geheel of gedeeltelijk ingezet kunnen worden als presentatie- en/of motivatieverhaal.

Targets gehaald om maar eens een hard skill term te gebruiken.


foto : Hans van den Bogaard

Manon Duintjer is auteur, journalist en schrijfdocent. Van haar hand verschenen de romans ‘De S-machine’ en ‘We zijn verdwaald’ en samen met Marlies Visser ontwikkelde zijn het filosofiespel Nomizo. Daarnaast verzorgt zij workshops Storytelling en interviewt regelmatig auteurs in het openbaar. Schrijf je nu in voor de training : Presenteer jezelf met Storytelling.

Benieuwd naar onze andere masterclasses, klik hier

Storytelling
vacature
Nieuwsbrief

Als eerste op de hoogte van nieuwe opleidingen, trainingen en aanbiedingen

"*" geeft vereiste velden aan